Ettekö te näe minua enää?

Olenko kadonnut kauheuteni taakse?

Tietäkää: olen kaunis nainen.

Minut on verhottu hirvittävään kuoreen:

olen tuomittu kantamaan kyistä kruunuani.


Rakastin paljon ja palavasti.

Minunkin silmäni hehkuivat valoa.

Kutrini kimalsivat kultaisina, lainehtivat.

Meren kuningas kiinnitti minuun katseensa:

minä nautin huomiosta ja kaaduin.


Haluaisin raastaa tämän julman verhoni rikki.

Kukaan ei enää näe minua, vaan hirviön.

Olen julma, kuolettava: olen peili.

Heijastan sitä, mitä minulle on tehty.

Uskokaa: tapan vain kuollakseni.


Kun näen kohteeni kivettyvän, kärsin.

Mutta joka kerran, kun merimies näkee hirviön

joudun raivon valtaan, ja epätoivon,

ja haluan pyyhkiä kauhistuneen katseen kasvoiltaan.

Joka minuun katsoo, kokee tuskani.


Olen jähmettynyt itsekin. En osaa enää heltyä.

Minä en ole kauheat kasvoni,

mutta ne vangitsevat minut, hirviöittävät.

Olen tuomittu kammotuksi.

Ettekö te itse haluaisi vain tuhota,

pyyhkiä kauhun katseet? Repiä rikki kasvot,

jotka kieltäytyvät näkemästä

tätä kaunista, onnetonta naista?